Telefon  +48 602 601 166

Email  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

mask

JAK ZWERYFIKOWAĆ WIARYGODNOŚĆ PRZEDSIĘBIORCY - OSOBY FIZYCZNEJ I OSOBY PRAWNEJ?

Przed wejściem we współpracę z jakimkolwiek przedsiębiorstwem, naszym przyszłym kontrahentem, rzadko jesteśmy pewni jego wiarygodności. Niekiedy konieczne jest sprawdzenie takiego kontrahenta. Zależy ono od rodzaju naszej potrzeby - możemy bowiem chcieć sprawdzić go zarówno przed jednorazową umową, kontraktem lub sprzedażą, jak i przed długofalową współpracą gospodarczą.

Dokonanie legalnego wywiadu gospodarczego ograniczone jest przez kwotę sprzedaży lub zakupu. Oznacza to, że zapłata za jego wykonanie nie powinna przekroczyć kwoty przychodu z jednorazowej transakcji - w przeciwnym razie dopłacalibyśmy do interesu, zamiast na nim zyskiwać. Z kolei sprawdzenie kontrahenta przed stałą współpracą jest droższe ze względu na konieczność zastosowania specyficznych środków, lecz może znacznie opłacić się w przyszłości. Niekiedy  wymagane jest dodatkowo stałe monitorowanie kondycji kontrahenta, co zazwyczaj podwyższa koszty sprawdzenia.

Jak sprawdzić, czy kontrahent jest godzien zaufania?

sprawdzanie firmy

- Szukanie informacji o przedsiębiorcy w Internecie

Większość w miarę wiarygodnych informacji zdobędziemy, odnajdując i badając oficjalne informacje o przedsiębiorcy w rejestrach dłużników, w Krajowym Rejestrze Sądowym czy w innych rejestrach prowadzonych lub kontrolowanych przez Państwo. Ale nawet tutaj nie możemy do końca być pewni zebranych danych. Niesolidni przedsiębiorcy nie śpieszą się bowiem ze składaniem obowiązkowych informacji, a te, które składają, nie zawsze są zgodne z prawdą. Niekiedy dane są też spóźnione o co najmniej półtora roku - a przez tak długi czas wiele mogło się zmienić.

- Pomoc detektywa

Nieco wyższą pewność co do potwierdzenia wiarygodności naszego przyszłego kontrahenta mamy wówczas, gdy skorzystamy z usług detektywa - najlepiej byłego policjanta wydziału do walki z przestępczością gospodarzą. W obecnych warunkach ekonomicznych i społeczno-politycznych jest to jedyne pewne źródło w zakresie zbierania informacji na temat przedsiębiorcy. Nawet jeżeli detektyw nie jest biegłym w niektórych dziedzinach gospodarki, będzie wiedział, jak skorzystać z pomocy takiego biegłego. Jest też przyzwyczajony do analizy materiału źródłowego.

- Tylko profesjonalny wywiad gospodarczy

Decydując się na wywiad gospodarczy, otrzymamy szczegółowy - a także, co ważne, legalnie zdobyty - materiał dotyczący interesów i powiązań biznesowych przedsiębiorcy. Równie ważnym czynnikiem jest zdobycie przez detektywa wiadomości dotyczących kapitału naszego potencjalnego kontrahenta - jeżeli bowiem przeprowadzane z nim transakcje będą mieć wysoką wartość, tym większe straty poniesie nasza firma w razie porażki. Pamiętajmy, że w przypadku nawet bardzo dużych firm prowadzonych w formie osoby fizycznej wiarygodność przyszłego kontrahenta należy mierzyć wielkością jego majątku. Agencja detektywistyczna niekiedy jest ponadto w stanie pozyskać dane o legalnie ukrytym majątku firmy, czyli o kapitale, na który składają się m.in. bazy danych, generujące regularne zyski wpisy blogowe czy sama reputacja marki.

- Sprawdzanie kontrahenta za jego zgodą

Innym działaniem, które możemy podjąć w celu zweryfikowania uczciwości przedsiębiorcy, jest złożenie wniosków do urzędów skarbowych lub ZUS-u o przekazanie nam informacji dotyczących opłacania składek i podatków przez przyszłego kontrahenta. Wniosek taki wymaga jednak jego zgody - weryfikacja ta musi więc odbyć się z jego całkowitą świadomością. Pamiętajmy jednak, że nawet i tę zgodę należy sprawdzić - zdarza się bowiem, że zostaje ona wydana przez osobę nieuprawnioną.